TILAA ASIAKASKIRJE

Saat säännöllisesti tietoa tärkeistä äitiysaiheista, uutuustuotteista, tarjouksista, sekä Bebesinfo-tilaisuuksista.

Kirjoita sähköpostiosoitteesi ja tilaa

Lisätietoja >>

HAKU

Etsi artikkeleita hakusanoilla.

Synnytysasennot

Synnyttäjän on hyvä tutustua erilaisiin synnytysasentoihin etukäteen. Asentoja voi kokeilla yhdessä tukihenkilön kanssa. Liian tarkkaan eri asentoja ei kuitenkaan ole syytä opetella, sillä synnytyksen aikana äiti liikkuu omien tuntemustensa ohjaamana niihin asentoihin, jotka tuntuvat hyvältä ja lievittävät kiputuntemusta. Näin keho huolehtii siitä, että vauva etenee synnytyskanavassa ja synnytys edistyy.

Seuraamalla oman kehosi tuntemuksia ja hakeutumalla asentoihin, jotka tuntuvat hyvältä, helpotat siis synnytyksen etenemistä. On tärkeää, että saat vapaasti vaihtaa asentoja, istua, kävellä, olla kyykyssä tai pystyasennoissa. Kun sinulla on turvallinen ja helpottunut olo, hakeudut oikeisiin asentoihin vaistonvaraisesti.

Naiskeho on parhaassa asennossa synnytystä ajatellen seisten, istuen tai kyykyssä, eli pystyasennoissa. Makuuasennot, erityisesti selinmakuu on pahin mahdollinen asento synnyttää. Kaikki makuuasennot, myös puoli-istuva asento asettaa erityistä painetta häntäluuhun, ja estää sen avautumisen. Se pienentää lantion mittaa ja vaikeuttaa siten äidin kykyä ponnistaa lapsi ulos. Makaaminen selällään pakottaa äidin ponnistamaan lapsen ylämäkeen vasten painovoimaa.

Jotkut medikaalisessa synnytystenhoidossa käytettävät toimenpiteet, kuten suolaliuostippa, oksitosiinitippa, KTG-käyrän piuhat ja epiduraali kaikki vaikeuttavat liikkumista synnytyksen aikana. Luonnollisessa synnytyksessä toimenpiteitä ei käytetä, jolloin synnyttäjä on vapaa liikkumaan haluamiinsa asentoihin.

Avautumisvaiheen asentoja


  


Seisominen  

Kävely

  • tekee supistukset tehokkaammiksi, mutta lievittää kipua
  • auttaa lasta hakeutumaan oikeaan asentoon suhteessa lantioon
  • saattaa nopeuttaa synnytystä
  • saattaa lisätä ponnistuksentunnetta ponnistusvaiheessa
 

Sama, kuin seistessä, jonka lisäksi:

  • Aiheuttaa muutoksia lantionivelissä ja edistää vauvan kääntymistä ja laskeutumista
  • Saattaa olla raskasta, jos kävelet pitkiä aikoja

  
Etunoja

Sama, kuin seistessä, jonka lisäksi:

  • lievittää selkäkipua
  • on hyvä asento selkähieronnalle
  • Saattaa olla helpompaa, kuin seisominen
  • Edistää raivotarjonnassa olevan vauvan kääntymistä
    
  
Hidas tanssi    "Askelkyykky"

Sama, kuin kävelyssä, jonka lisäksi:

  • Aiheuttaa muutoksia lantionivelissä ja edistää vauvan kääntymistä ja laskeutumista
  • Edistää äidin hyvää oloa, kun hän on läheisen ihmisen lähellä
  • Tukihenkilö voi samalla hieroa alaselkää
  
  • Avaa lantiota siihen suuntaan, mikä jalka on ylhäällä
  • Edistää raivotarjonnassa olevan vauvan kääntymistä
  • Voi tehdä joko seisten tai polviltaan.


Konttausasento
  • helpottaa selkäsärkyä
  • edistää raivotarjonnassa olevan vauvan kääntymistä
  • mahdollistaa lantion keinutuksen
  • lievittää painetta peräpukamissa
  • saattaa suojella vauvaa, jos napanuoran kanssa on ongelmia
  • mahdollistaa sisätutkimukset
  • saattaa vähentää ennenaikaista ponnistuksentarvetta.
  • saattaa hidastaa nopeaa ponnistusvaihetta.


Kyljellään makuu

  • hyvä asento rentoutumiseen
  • saattaa lievittää selkäkipua
  • auttaa alentamaan verenpainetta, jos tarpeen
  • on turvallinen asento, jos lääkkeitä on käytetty
  • saattaa edistää synnytystä, jos välillä kävelee
 
Lähteet:

Pregnancy, Childbirth and The Newborn, Penny Simkin
Birth Partner, Penny Simkin
The Labor Progress Handbook, Penny Simkin and Ruth Ancheta
Preparing for Birth: Mothers, Andrea Robertson

Istuminen tuolilla tai fysiopallon päällä antaa äidille mahdollisuuden levätä ja hyödyntää painovoimaa jonkun verran.

Keinutuolissa keinuminen voi nopeuttaa synnytystä, sillä se saattaa edistää kohdunsuun aukeamista.

Keinuttelu fysiopallon päällä rentouttaa vartaloa ja välilihaa.

Sängyn päälle voi nostaa säkkityynyn tai fysiopallon ja nojailla siihen.

   
mama-licious