TILAA ASIAKASKIRJE

Saat säännöllisesti tietoa tärkeistä äitiysaiheista, uutuustuotteista, tarjouksista, sekä Bebesinfo-tilaisuuksista.

Kirjoita sähköpostiosoitteesi ja tilaa

Lisätietoja >>

HAKU

Etsi artikkeleita hakusanoilla.

Ummetus raskausaikana

Ummetuksella tarkoitetaan kivuliasta suolen toimintaa. Kivun aiheuttaa hitaasti liikkuva, kuiva ja kova uloste. Yleensä ummetus liittyy siihen, että elimistö saa liian vähän nestettä, erityisesti vettä.

Ummetukseen vaikuttaa myös se, minkä tyyppistä ruokaa syöt. Ummetusta aiheuttavat esimerkiksi valkoinen vehnäjauho ja yksinkertaisia hiilihydraatteja sisältävät tuotteet, kuten vaalea leipä, pasta, leivonnaiset ja keksit. Voit saada helposti ummetuksen syömällä esimerkiksi paahtoleipää aamupalaksi, vaaleaa leipää tai hampurilaisen ja ranskalaiset lounaaksi ja pizzaa, pastaa, valkoista riisiä tai perunaa illalliseksi.

Jos sinulla on ummetusta, paranna ruokavaliotasi lisäämällä siihen enemmän kuitupitoisia ruokia, kuten herkullisia hedelmiä ja vihanneksia, puuroa ja kokojyväviljaa.

Suolen toiminta hidastuu raskauden aikana, jotta ruoka-aineet imeytyisivät suolistosta kunnolla ja äiti ja lapsi saisivat suurimman mahdollisen määrän ravinteita. Tämä tapahtuu yleensä kuitenkin kolmen viimeisen raskauskuukauden aikana, kun kasvava vauva aiheuttaa painetta suolistoon.

Seuraavat konstit voivat auttaa ummetuksen hoitamisessa:

  • Vastaa kehosi lähettämiin viesteihin ja käy vessassa heti, kun siltä tuntuu. Naiset usein siirtävät vessassa käyntiä esimerkiksi kiireen takia. Tällöin hätä katoaa ja suolen toimintaan tulee myöhemmin ongelmia.

  • Kun käyt vessassa, ole kiirehtimättä ja rentoudu.

  • Jos vessanpytty on liian korkea, pidä jalkojasi pienen jalkatuen päällä. Tämä korjaa lantiosi asentoa ja helpottaa ulostamista. Tällöin syntyy vähemmän painetta peräsuolen alueelle.

  • Lisää liikuntaa stimuloidaksesi suolen toimintaa. Tee puolen tunnin kävely joka päivä. Ui, harrasta pilatesta, vatsatanssia tai joogaa.

  • Syö säännöllisesti pieniä aterioita.

  • Syö kuivattuja luumuja, viikunoita ja kuitupitoisia ruokia, kuten avokadoja, omenoita, päärynöitä ja manteleita.

  • Syö jogurttia, jossa on maitohappobakteeria.

  • Juo enemmän vettä ja mehuja (noin 8 lasillista päivässä), vähemmän teetä ja kahvia. 

  • Vältä hiilihappojuomia, kuten kolajuomia. Ne tuottavat usein paljon ilmavaivoja. Ilmavaivat ja ummetus ovatkin yleisimpiä odottavien äitien ongelmia.

  • Juo paljon luumumehua.

  • Juo papaijamehua. Siinä on ruoansulatusta lisääviä entsyymejä.

  • Juo aamulla ensimmäiseksi puolikkaan sitruunan mehu sekoitettuna kuumaan veteen. Sekaan voit lisätä hunajaa.

  • Juo 2 teelusikallista psylliumsiemeniä vedessä aamuisin ja kupillinen raparperinjuuriteetä iltaisin.

  • Jos tarvitset rautavalmisteita, valitse luomuvaihtoehto. Useat naiset valittavat, että tavallinen rautalisä aiheuttaa ummetusta. Syy on se, että synteettinen rautavalmiste ei imeydy helposti. Suurin osa siitä tulee ulosteen mukana ulos, jolloin ulosteesta tulee mustaa ja tahmeaa. Kysy lisää opastusta terveyskaupasta, naturopaatilta, kätilöltä tai lääkäriltä.

  • Kysy neuvolasta tai apteekista neuvoja laksatiivien käyttöön. Niitä ei yleisesti suositella raskausaikana. Ulosteen massaa lisäävät ulostuslääkkeet (ns. bulk-laksatiivit), kuten Metamucil, ovat helliä ja turvallisia ja käyttävät kuituja vauhdittamaan suolen toimintaa. Niitä voit käyttää.

  • Käy raskaana olevien hoitamiseen erikoistuneen vyöhyketerapeutin tai osteopaatin vastaanotolla.
Lue lisää tästä aiheesta:

Lue lisää raskausajan vaivoista
Lähteet:
Transition into Parenthood; Julie Clarke www.julieclarke.com.au (julkaistu kirjoittajan luvalla)
Mother Massage A handbook for relieving the Discomforts of Pregnancy

Earth Mama Angel Babyn New Mama -suihke ja Bottom Balm tuovat toivottua viilennystä peräpukamiin.

   
mama-licious