TILAA ASIAKASKIRJE

Saat säännöllisesti tietoa tärkeistä äitiysaiheista, uutuustuotteista, tarjouksista, sekä Bebesinfo-tilaisuuksista.

Kirjoita sähköpostiosoitteesi ja tilaa

Lisätietoja >>

HAKU

Etsi artikkeleita hakusanoilla.

Lääkkeetön kivunlievitys

Synnytyskipua voi lievittää monilla ei lääkkeellisillä keinoilla. Näillä ei ole ikäviä haittavaikutuksia ja samalla ne edistävät synnytyksen kulkua. On hyvä tutustua eri vaihtoehtoihin etukäteen. On vaikea tietää mitä todellisuudessa haluat synnytyksen aikana, mutta useimmat naiset hyödyntävät monia eri keinoja synnytyksen eri vaiheissa.

Sisäinen kivunlievitysjärjestelmä

Naisilla on oma sisäinen kivunlievitysjärjestelmänsä. Kun kehoa rasitetaan yli sen sietokyvyn, keho alkaa tuottaa urheilijoillekin tuttua endorfiinia, luonnon omaa opiaattia, jolla on samantapainen vaikutus kuin petidiinillä, morfiinilla tai heroiinilla. On tärkeää, että synnyttäjä pystyy rentoutumaan supistusten aikana, ja useat näistä kuvunlievityskeinoista perustuvatkin siihen, että ne auttavat äitiä rentoutumaan.

Synnytysympäristöllä on suuri merkitys kiputuntemuksen kanssa. Hämärä valaistus, yksityisyys ja rauhallinen tunnelma auttavat äitiä rentoutumaan. Huoneessa tulisi myös olla tarpeeksi lämmin. Rauhoittava musiikki aktivoi aivojen primitiivistä aluetta ja auttaa äitiä vetäytymään itseensä.

Liikkuminen ja asentojen vaihtelu

Asentojen vaihtelu lievittää kipua ja saattaa nopeuttaa synnytystä, sillä painovoima ja lantion asentojen muutokset auttavat lasta laskeutumaan hyvään asentoon synnytystä varten. Kipu ohjaa äitiä asentoihin, jotka helpottavat oloa. Kävely, pystyasennot, istuminen, konttaaminen, polvi-istunta ja eri makuuasentojen vaihtelu vuorotellen on hyvä asia. Lantion pyörittely ja keinuttelu sekä hidas tanssi ovat myös mainioita keinoja.

kuva / birthball_01.jpgFysiopallo

Fysiopallon päällä on helppo rentoutua erilaisissa asennoissa. Voit keinutella sen päällä joko supistusten aikana tai niiden välissä.

Voit myös nostaa pallon sängyn tai patjan päälle ja nojata sen päälle kontallaan tai tukeutua siihen seisaallaan. Kun istut pallon päällä, suojaa se pyyhkeellä, sillä palloon on saattanut tarttua likaa lattialta.

Hieronta ja kosketus

Hieronta ja kosketus tuntuu rauhoittavalta ja auttaa väsyneitä lihaksia jaksamaan. Tukihenkilösi voi hieroa niskaa, hartioita, selkää, reisiä, jalkoja ja käsiä. Hierontaan voi käyttää myös öljyä.

Myös sively, halaus ja läheisyys ovat tehokkaita keinoja, sillä ne tehostavat oksitosiinihormonin eritystä. Joskus äiti ei haluakaan kosketusta synnytyksessä, joten tukihenkilöiden on kunnioitettava äidin tuntemuksia ja toiveita.

Vesi

Lämmin kylpy, vesiallas tai suihku auttaa upeasti selviytymään supistuksista. Supistukset tuntuvat siedettävimmiltä vedessä ja supistusten välissäkin on helpompi rentoutua. Myös asentojen vaihtelu altaassa on helppoa. Jos sinulla ei ole mahdollisuutta päästä ammeeseen, voit nostaa suihkuun vaikkapa fysiopallon tai jakkaran, jonka päällä on pyyhe ja istua sen päällä suihkussa. Myös tukihenkilö voi mennä mukaan suihkuun tai ammeeseen.

Samalla, kun vesiallas lievittää kipua, se myös tekee supistukset tehokkaammiksi ja usein nopeuttaa hidastunutta synnytystä (jos altaaseen ei mennä liian aikaisin, ennen 4cm). Allas luo usein äidille yksityisyyden tunteen ja vähentää myös turhien toimepiteiden ja sisätutkimusten tarvetta. Samalla vesi pehmentää välilihan ihokudoksia ja siten vähentää välilihan vaurioita.

kuva / _MG_2257_485.jpg
Vesi voimistaa kohdun supistuksia, lievittää kipua, helpottaa rentoutumista ja vähentää välilihan vaurioiden riskiä


Lue lisää vesisynnytyksestä ja veden käytöstä>>

Lämpö ja kylmä

Alavatsalle, selkään, reisiin tai välilihaan painettu lämpötyyny voi tuntua hyvin rauhoittavalta. Voit käyttää mikrossa lämmitettävää kauratyynyä tai kuumavesipulloa. Voit kastella froteepyyhkeitä kuumalla vedellä, puristaa kuivaksi ja käyttää niitä lämpötyynyinä. Jos äidillä on kylmä, levitä hänen ympärilleen lämpimiä peittoja.

Jotkut saavat helpotusta kylmästä. Voit käyttää jääpalapusseja, pakastettuja kylmiä pyyhkeitä, pakastettuja vesipulloja tai urheiluvammoihin tarkoitettuja kylmäpakkauksia. Kylmä saattaa tuntua helpottavalta painettuna alaselkään, jos synnyttäjä kokee erityisen paljon selkäsärkyä.

Kylmä myös lievittää turvotusta alapäässä heti synnytyksen jälkeen. Jos äidillä on kylmä, kylmäpakkaukset saattaavat pahentaa oloa, joten varmista ensin, että äidillä on lämmin olla. Jos olet saanut puudutteita ja tuntosi ei ole täydellinen, varothan liian kuumia tai kylmiä pakkauksia ihovaurioiden välttämiseksi.

Äänenkäyttö

Useimmat äidit ääntelevät erikoisesti supistusten aikana. Matalat kurkkuäänet ovat yleisiä, sekä kaikenlainen hyrinä ja hyminä. Jotkut laulavat tai lausuvat runon pätkiä tai voimalauseita. Tärkeintä on antautua synnytykselle ja uskaltaa äännellä juuri niin kuin sillä hetkellä tuntuu.

kuva / _MG_2050_210.jpgTukihenkilö tai doula

Kun äiti saa jatkuvaa inhimillistä tukea puolisoltaa, ystävältään, doulalta tai kätilöltä, sen on osoitettu vähentävän kipulääkkeiden tarvetta jopa 30%. Doulan tuki vähentää myös avustetun synnytyksen, eli imukupin tarvetta.

Visualisointi

Visualisointi supistuksen aikana auttaa selviytymään yhdestä supistuksesta kerrallaan. Useat äidit visualisoivat mielessään mitä kehossa tapahtuu supistuksen aikana. He ajattelevat, kuinka kohtulihas vetää kohdunsuuta auki ja vauva painaa kohdunsuuta vasten avaten sitä lisää.

Voit myös miettiä, että jokainen supistus tuo lastasi lähemmäs. Toiset ajattelevat kohdunsuun aukeavan kuin kukka. Voit myös miettiä jotain kaunista paikkaa, mistä sinulla on onnellisia muistoja. Se voi olla vaikkapa hiekkaranta tai mummolan heinäniitty. Supistuksen tullessa ”pakenet” omaan turvapaikkaasi, missä sinulla on hyvä olla. Jotkut visualisoivat supistuksen vuoreksi, jonka huipulle he kiipeävät tai isoksi aalloksi, jolla he ratsastavat.

kuva / sh_maisema_485.jpg

Voimalauseet / ”Affirmations”

Jo raskausaikana äiti voi valita itselleen voimalauseita, jotka kasvattavat hänen luottamustaan tulevaan synnytykseen. Voimalauseen voi kirjoittaa itsellen muistutukseksi kalenteriin tai seinälle tai lukea mielessä itselleen rentoutusharjoituksen aikana. Jotkut haluavat ottaa voimalauseita mukaan myös sairaalaan. Joitakin esimerkkejä voimalauseista:


”My Body Rocks”
Kehoni tietää miten tämä lapsi syntyy
Luotan vaistoihini, että tiedän mitä tarvitsen synnytyksessä
Olen vahva ja kykenevä nainen
Ansaitsen synnytyksen, josta haaveilen
Luotan kehooni
Luotan kipuuni
Luotan synnytykseeni
Luotan vauvaani
Lantioni antaa myöden, aivan kuin tuhansien muidenkin naisten ennen minua
Hyvät, vahvat supistukset auttavat lastani syntymään
Ylistän terveellistä kipua
Vauvani tietää miten ja milloin syntyä
Synnytys on turvallinen ja ihana tapahtuma


Akupainanta

Kämmenessä peukalon ja etusormen välissä sijaitsee Hoku-piste, jota painamalla tukihenkilö voi lievittää synnyttäjän kiputuntemusta.

Myös hypnoosi / syvärentoutus, aromaterapia, akupunktio ja homeopatia tarjoavat keinoja selviytyä synnytyskivusta. Jos haluat käyttää näitä apuna synnytyksessä, ota yhteyttä oman alueesi asiantuntijaan.

Lähteet:

Pregnancy, Childbirth and the Newborn,Penny Simkin
Having a Baby Naturally, Peggy O’Mara

Lämmin kauratyyny helpottaa kipua ja auttaa äitiä rentoutumaan

Lämmin suihku rentouttaa synnyttäjää

Laventelin tuoksu rauhoittaa

Kylmä pyyhe otsalla rauhoittaa synnyttäjää

Äiti voi visualisoida mielessään, että kohdun suu aukeaa, kuin kukka

Jotkut kuvittelevat supistuksen suureksi aalloksi, jolla he ratsastavat.

Hieronta ja kosketus rauhoittaa äitiä ja helpottaa rentoutumista

"Lapseni meni reippaasti yliaikaiseksi ja sain voimaa kun toistelin lausetta:

"Lapseni tietää itse miten ja milloin syntyy".

Kieltäydyin jopa käynnistyksestä rv 42+1 tähän vedoten. Ja hyvin syntyi itsestään eikä ollut kuin 3,5 -kiloinen! Turhaan sairaalassa pelottelivat, että jos odotan liikaa, lapsi kasvaa liian isoksi!!! Joten kaikki "kyllä tämä täytyy käynnistää"-höpötys oli aivan turhaa."

   
mama-licious